Zastanawia Cię na czym polega fotografia produktowa? Mamy nadzieje, że w poniższym artykule odpowiedzieliśmy na nurtujące Cię pytania.

Dobrze wykonane zdjęcia produktów, zawsze przyczynią się do poprawy czy zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów. Znane i prawdziwe jest twierdzenie, że klient “kupuje towar oczami”.

Ile kosztuje zdjęcie produktowe?

Zlecając wykonanie fotografii produktowej wyspecjalizowanym osobom, możemy spotkać się z bardzo dużymi różnicami cenowymi. Możemy pokusić się, o wyliczenie podstawowych parametrów, które mają wpływ na koszt wykonania zdjęć:

  • Ilość produktów, którą zlecamy jednorazowo do fotografowania,
  • wymaganą rozdzielczość zdjęć,
  • stopień trudności oddania zadowalających efektów,
  • aranżacja kompozycji na fotografii,
  • obróbka komputerowa, jak bardzo będzie skomplikowana, a co za tym idzie czasochłonna,
  • doświadczenie i renoma fotografa, wykonującego zdjęcia produktowe.

Reasumując koszt wykonania pojedynczej fotografii produktowej, może zacząć się od około dwudziestu złotych. Może on jednak osiągnąć cenę, nawet kilku tysięcy złotych za jeden fotografowany produkt.

Fotografia produktowa zasady

Co do fotografii produktowej?

Do fotografii produktowej, nadaje się w zasadzie wszystko to, co chcemy zaprezentować potencjalnemu klientowi. Poczynając od zdjęć maro (np. biżuteria, numizmatyka itd.), do zdjęć produktów spożywczych, wyrobów, maszyn czy np. budynków, wszystko to, będziemy prezentowali w fotografii produktowej.

Jak zacząć robić zdjęcia produktowe?

“Trening czyni mistrza” – bez przesady, tu można  zastosować ten slogan. W dobie fotografii cyfrowej, możemy wykonać duże ilości zdjęć. Następnie analizujemy je, oceniamy i usuwamy te nieudane, niepotrzebne. Nie ma konieczności, zaczynać robienia zdjęć produktowych, od zakupu drogiego, skomplikowanego sprzętu. Wystarczy przeciętnej klasy aparat cyfrowy. W zależności od tego, co fotografujemy, możemy wykorzystać np. naturalne światło dzienne. Można świetnie skomponować produkt w naturalnym otoczeniu.

Jak zrobić dobre zdjęcie produktu telefonem?

Telefony komórkowe, których używamy dzisiaj na co dzień, znakomicie nadają się do wykorzystania w fotografii produktowej. Telefony to coraz lepsza optyka, duże rozdzielczości i użyteczne oprogramowanie. Wszystko sprawia, że wykonane telefonem zdjęcia produktowe, nie odbiegają jakością od zdjęć wykonanych średniej klasy aparatem cyfrowym.

fotografia produktowa przyklady

Fotografia produktowa zasady

Najważniejszą zasadą i właściwie przesłaniem fotografii produktowej, jest to, aby zdjęcia przedmiotów fotografowanych, jak najwierniej odzwierciedlały oryginał. W tym celu należy podczas wykonywania fotografii produktowej, robić ujęcia w różnych warunkach oświetleniowych, z różnymi nastawami na aparacie/telefonie. Następnie wybrać te zdjęcia, które najbliższe są w odbiorze “modelowi”.

Kursy fotografii produktowej

Oczywiście warto skorzystać z wszelkiego rodzaju kursów fotografii produktowej. Można wtedy wykorzystać doświadczenie i wiedzę osoby obytej w temacie. Są różne sposoby, triki, czy metody, które można zastosować, podczas samodzielnego wykonywania fotografii produktowej. Kursy fotografii produktowej, płatne czy gratisowe, są dobrym sposobem na naukę podstaw lub powiększania naszej wiedzy.

Należy jednak sprawdzić, czy wykładowca, prelegent ma faktyczne doświadczenie i sukcesy w interesującym nas temacie fotografii produktowej. Możemy go poprosić o udostępnienie swojego port folio, lub własnych zdjęć produktowych.  Na podstawie tego ocenimy jego kompetencje.

zestaw do fotografii produktowej

Zestaw do fotografii produktowej

Jeśli chcemy trochę poważniej zająć się tym tematem, mamy dużą ilość zdjęć produktowych do wykonania, możemy pokusić się o skompletowanie zestawu do fotografii produktowej.

Podstawowy zestaw do fotografii produktowej:

  • aparat cyfrowy jak najlepszej jakości, na który możemy sobie pozwolić,
  • obiektyw o ogniskowej 50 mm, i o możliwie jak najjaśniejszym świetle,
  • stabilny statyw,
  • zestaw co najmniej dwóch lamp studyjnych błyskowych lub na światło stałe,
  • namiot lub stolik bezcieniowy.

Sprzęt który ułatwi pracę przy wykonywaniu fotografii produktowej. Umożliwi też wykonanie coraz lepszych, bardziej zaawansowanych zdjęć produktowych:

  • dodatkowe obiektywy, np. “szerokokątny” i “portretowy”, oczywiście jak najjaśniejsze,
  • dodatkowy, w miarę mocny zestaw świateł,
  • wężyk, lub zestaw do zdalnego wyzwalania migawki,
  • zestaw do zdalnego, radiowego sterowania lampami,
  • pierścienie makro,
  • komputer,
  • program komputerowy, ułatwiający pracę, pozwalający na sterowanie całym procesem z klawiatury

Życzymy pięknych, udanych zdjęć fotografii produktowej 🙂